Digital transformationsledare

Yh-program 1,5 år 320 Yh-poäng
Distans
64 v heltid varav 9 v LIA-praktik
Terminsstart aug 2025. Ansökningsperiod: 3 feb-4 maj, 2025.
Utbildningsledare: Ulrika Delin ulrika.delin@jei.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00) antagning@jei.se

Projektledare inom digital omställning

För dig som vill ha en nyckelroll och vara längst fram i den tekniska utvecklingen av fastigheter och städer. Du möjliggör nya digitala tjänster, effektiviserar gamla och bygger framtidens städer.

Utbildningen ger dig en unik bredd och spetskompetens för att driva digitala förändringar och bygga framtidens städer med fokus på hållbarhet. Du får hög förståelse för teknologier som AI, AR och IT-säkerhet.

Vad gör en Digital transformationsledare?

Du är en projektledare som utvecklar och genomför digitalisering och hållbarhetsarbete. Du är insatt i AI, IOT, AR och har hög förståelse för IT-säkerhet. Det är dig man vänder sig till när man vill ha förslag och genomföra förändringar som Fastighetsautomation, Smart Grid och Smart City för att nämna några områden. Kort sagt, du möjliggör nya digitala tjänster, effektiviserar gamla och bygger framtidens städer.

Utvecklar och driver digitaliseringen

Digitaliseringen möjliggör nya, effektivare och bättre arbetssätt. Den påverkar allt från planering och bygglovsfrågor till optimering av fastigheter och hela städer. Som Digital transformationsledare ser du till att dessa förändringar genomförs på bästa sätt.

1500 personer behövs

Behovet av att energieffektivisera ökar ständigt bland annat på grund av den rådande elbristen. Digitaliseringen är här för att stanna och med fler saker som går att mäta, styra och koppla upp, ökar även behovet av att hitta personal med rätt utbildning. Kompetensbehovet växer över alla branscher. I Sverige kommer det behövas minst 1 500 personer som ansvarar för digitalisering av fastigheter och städer de närmaste åren.

”De som går utbildningen nu får en riktig kickstart.” Patrik Sjöstrand, Digital Transformationsledare på Afry

SMART City

En av pusselbitarna du lär dig är SMART City. En smart stad utnyttjar digitalisering och ny teknik för att göra livet bättre för människorna och näringslivet. Vägen dit går genom innovation, öppenhet och uppkoppling. Du håller i taktpinnen.

Kompetens som utbildningen ger:

  • Kunna driva digitala transformationsprojekt med fokus på hållbarhet.
  • Ha en övergripande bild över verksamheten eller organisationen.
  • Kunna projektleda.
  • Utveckla och implementera strategier för digitalisering och hållbarhetsarbete.
  • Förstå uppbyggnad av IT-nätverk och IT-infrastruktur.
  • Insatt i relevant lagstiftning inom hållbarhet och digitala verksamheter (bl.a Agenda 2030).
  • Kunna hantera nya teknologier, såsom ex. AI, AR, VR, digitala tvillingar.
  • Förståelse om  IT-säkerhet.
  • Förändringsleda och beteendeförändra verksamheter och människor.
  • Utföra nuvärdesanalys för samtliga discipliner.

EU och Agenda 2030

EU driver en aktiv digitaliseringsagenda och för att nå upp till ställda direktiv krävs den kompetens som utbildningen Digital transformationsledare ger. Även FN:s globala mål gör att behovet av kompetensen är stor för att klara kraven och lagarna.

Efter avslutad utbildning har du följande kunskaper:

1. Specialiserade kunskaper inom såväl teoretisk och praktisk digital transformation inom alla teknologiområden samt fördjupade kunskaper i FN:s hållbarhetsmål.

2. Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom Industriell automation, IT arkitektur, Fastighetsautomation, Smart Grid, Smart City, produktion, förvaltning, underhåll, ekonomi, Augmentet Reality, Artificiell intelligens, digitala tvillingar.

3. Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom teoretisk och praktisk pedagogik, förändringsledning och anpassning till nya affärsmodeller, med hållbarhetsfokus.

4. Lösa sammansatta problem inom kombinationen offentliga organisationer och marknadsstyrda organisationer. Bland annat Industriell automation, IT arkitekturer, Fastighetsautomation, Smart Grid, Smart City, Produktion, Förvaltning, Underhåll, Ekonomi, Augmentet Reality, Artificiell intelligens, digitala tvillingar, mm.

Praktikperioder

Du gör praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk. JEI finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö och har starka relationer med arbetslivet i dessa regioner. För att säkerställa LIA-platser på distansutbildningen kommer bland annat dessa kontakter som täcker flera FA-regioner, att aktiveras.

Det här YH-programmet har även YH-Flexplatser

YH-Flex är en helt ny utbildningsform och vänder sig till dig som redan har kunskaper om innehållet i ett YH-program. Du kan då få tillgodoräkna dig dina tidigare kunskaper och hoppa över vissa kurser i YH-programmet och ändå få en full examen.
Så här går det till att söka YH–Flex

Kvalitetsauktoriserad

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här.

Nära samarbete med branschen

John Ericsson Institutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

YH-utbildningen är kostnadsfri

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Alla studerande på våra utbildningar har tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom över 16 000 onlinekurser.


John Ericsson Institutets Yh-program och korta Yh-kurser bedrivs med tillstånd av Myndigheten för yrkeshögskolan

Yrkesroller efter examen

  • Digital transformationsledare
  • Digital transformationsledare inom samhällsbyggnad
  • Digitaliseringsansvarig
  • Förändringsledare

Här berättar Patrik Sjöstrand, Transformationsexpert på Afry, mer om utbildningen

Innehåll

Digital transformationsledare

320 Yh-poäng

Automation - process, IOT och smarta fastigheter

50p / 10v

Kursen syftar till att den studerande utvecklar kunskaper om och förståelse för hur den digitala transformationen sker genom en teknisk förflyttning. För att kunna förstå och utveckla processen krävs en holistisk vy (kunskap i att se helheter) för att kunna föreslå förändringar och förbättringar för att bemöta den samhällsomfattande digitala transformationen som pågår.

Målet med kursen är att den studerande ska ges en djupgående och holistisk kunskap och förståelse för att kunnautveckla processen med teknisk förflyttning genom grundläggande kunskap om och i befintlig process- och fastighetsteknik, den nya teknikutvecklingen som accelereras av digitaliseringens drivkrafter samt arbetssätt och verktyg kopplat till teknisk förflyttning.

Energieffektivisering, driftoptimering och hållbar utveckling

25p / 5v

Kursens syfte är att behandla hållbar utveckling kopplat till energieffektivisering in samhällsbyggnadsområdet.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om hur resursanvändningen påverkar miljön samt förmåga att arbeta systematiskt och strukturerat med att minska klimatpåverkan.

Examensarbete

20p / 4v

Kursen syftar till att den studerande genomför ett självständigt arbete genom att använda kunskap och förståelse som behandlats inom utbildningen, om möjligt och i mesta möjliga mån, på uppdrag av en extern uppdragsgivare.

Målet med kursen är att den studerande ska visa förmåga att tillämpa de kunskaper, färdigheter och kompetenser som förvärvats under studietiden. Examensarbetet presenteras muntligt och skriftligt. I den skriftliga rapporten ska den studerande sammanfatta arbetet i ett abstract skrivet på engelska.

Fastighetsautomation

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla hur styr- och reglerteknik används för att styra och kontrollera fastighetstekniska system.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla en helhetsförståelse för styrning, reglering och övervakning av tekniska installationer och system samt förmåga att optimera integrerade system för uppnå ökad energieffektivisering.

Förändrings- och projektledning

20p / 4v

Kursen syftar till att den studerande utvecklar kunskaper om och färdigheter i att leda struktur-kultur- och organisationsförändringar kopplade till digital transformation.

Målet med kursen är att den studerande ska få fördjupad kunskap om hur man initierar, genomför samt följer upp förändringsarbete i förhållande till hur man initierar, genomför och följer upp projekt. Kunskapen är fokuserad på organisatorisk struktur och kultur samt insikter i hur bemötandet av människor spelar in i olika situationer som kan uppstå när man genomför förändringsarbete.

IT - infrastruktur, nätverk och IT-säkerhet

40p / 8v

Kursen syftar till att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper om och förståelse för informationsteknikens grunder för att förstå samband mellan verksamhetsbehov, digitala funktioner och tekniska IT-lösningar.

Målet med kursen är att den studerande ska få grundläggande kunskaper om IT-infrastruktur, IT-nätverk samt mer djupgående kunskaper om IT-säkerhet.

Kompetensportfölj och entreprenörskap

10p / 2v

Kursens syfte är att behandla verktyg för självledarskap, livslångt lärande och professionell utveckling.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven på yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.

LIA

45p / 9v

Kursens syfte är att förbereda för ett självständigt utövande i yrkesrollen som Digital transformationsledare inom samhällsbyggnad.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom digital transformation inom samhällsbyggnad.

Plattformar

35p / 7v

Kursen syftar till att den studerande utvecklar kunskap om och förståelse i skillnader mellan olika integrations- och systemplattformar, dess uppbyggnad och varför man behöver olika typer av plattformar beroende på vilken typ av projekt som ska genomföras.

Målet med kursen är att den studerande ska få kunskap om skillnaderna mellan marknadens olika erbjudanden gällande plattformar för att kunna vägleda och implementera plattform i rätt del i ”System of Systems”.

Agenda 2030 och hållbar utveckling

25p / 5v

Kursen syftar till att kursdeltagaren utvecklar kunskap och färdigheter i hur organisationer kan maximera sitt bidrag till Agenda 2030 och hållbar utveckling. Kursens syfte är också att ge en översiktlig bild över vilka lagar, regler och föreskrifter som är aktuella och tillämpliga i yrkesrollen Digital transformationsledare inom samhällsbyggnad.

Målet med kursen är att den studerande ska omsätta teori till praktisk handling i hur organisationer kan öka medvetenheten och ansvaret för att nå Agenda 2030 genom att strategiskt koppla de globala hållbara utvecklingsmålen till organisationens strategiska verksamhet. Målet är också att den studerande får kunsvilka lagar, regler och föreskrifter som är aktuella och tillämpliga i yrkesrollen Digital transformationsledare inom samhällsbyggnad.

Smart City

30p / 6v

Kursen syftar till att den studerande utvecklar kunskaper om och förståelse för hur en smart stad använder informationsoch kommunikationsteknik (IKT) för att förbättra effektiviteten i verksamheten, dela information med allmänheten och tillhandahålla en bättre kvalitet på statlig service och medborgarnas välfärd.

Målet med kursen är att den studerande ska få fördjupad kunskap om optimering av stadens funktioner och främjandet av ekonomisk tillväxt, samtidigt som medborgarnas livskvalitet ska kunna förbättras genom att använda smart teknik och dataanalys. Kunskapen är fokuserad på hur tekniken används snarare än hur mycket teknik det faktiskt finns.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:
1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Grundläggande behörighet
Behörig att antas till utbildningen är den som:

• avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
• har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
enligt punkt 1,
• är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
behörig till motsvarande utbildning,
• genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
att tillgodogöra sig utbildningen.

Särskild behörighet

Yrkeserfarenhet: Utöver grundläggande behörighet krävs dokumenterad yrkeserfarenhet 1 år heltid inom tekniska installationer och/eller tekniska system alternativt inom IT-området (säkerhet, nätverk, plattformar). Är du osäker på om du uppfyller kraven. Lämna in din ansökan så kontaktar vi dig.

Saknar du full behörighet?
Ansök även om du inte uppfyller alla behörighetskraven. Du kan komma in på utbildningen via något som kallas Reell kompetens eller Fri kvot. Vi kan då göra en individuell bedömning om du kommer att klara av utbildningen.  Läs mer här>>

Terminstider/LIA

2022-2023
Start              Slut               Veckor           YHP
2022-08-22   2023-01-13   21                  105
2023-01-16   2023-06-23   23                  115
2023-08-07   2023-12-22   20                  100

År 2023-2024
Start              Slut               Veckor           YHP
2023-08-14     2024-01-12     22        110
2024-01-15     2024-06-28     24        120
2024-08-12     2024-12-13     18        90

År 2024-2025
Start              Slut               Veckor           YHP
2024-08-12   2025-01-10   22                  110
2025-01-13   2025-06-27   24                  120
2025-08-11   2025-12-12   18                  90

LIA-perioder

År 2022-2023
Start               Slut               Veckor    YHP
2023-10-02   2023-12-01        9        45

År 2023-2024    
Start              Slut                 Veckor        YHP
2024-09-16   2024-11-22     9                  45

Distansupplägg

UPPLÄGG DISTANS
Innehåll: Se innehåll ovan
YH-poäng: 320 Yh-poäng
Längd: 1,5 år

Utbildningen bedrivs på distans.

Distansupplägget
I genomsnitt kommer den lärar- och handledarledda tiden uppgå till 10 timmar per vecka. Undervisningen kommer också bestå av inspelade föreläsningar, flipped classroom-upplägg, gruppdiskussioner och utökat självstudiematerial.

Vår distanspedagogik bygger på en aktiv medverkan och samspel mellan deltagare och lärare. För att delta i distansutbildningen behöver du därför:

  • nyare/modern dator med kamera samt hörlurar med mikrofon
  • tillgång till bredband snabbare än 10 Mbit/s
  • tillgång till en plats där du kan studera och vara med i onlinemöten under dagtid
  • kunna avsätta tid för heltidsstudier (upp till 40 timmar i veckan inkluderat självstudier,  lärarledd tid, gruppdiskussioner, digitala resurser etc.)
    LIA (Lärande i arbete)

John Ericsson Institutet finns idag  i Stockholm, Göteborg och Malmö och har starka relationer med arbetslivet i dessa regioner. Vid antagningen kommer utbildningsledaren för utbildningen därutöver att tillsammans med ledningsgruppen starta upp ett utökat nätverk utifrån de studerandes geografiska hemvist.

YH-Flex

Ansökan öppnar i februari 2025

YH-Flex vänder sig till dig som redan har kunskaper om innehållet i ett YH-program (ca 50 %). Genom att du får tillgodoräkna dina tidigare kunskaper kan du hoppa över vissa kurser i YH-programmet och ändå få en full examen.

Kostnadsfritt
Alla YH-Flexplatser på vår skola är kostnadsfria. Eventuella kostnader för studielitteratur kan förekomma.

CSN?
Ja. Våra långa YH-program och korta YH-kurser berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). OBS. Du får bara CSN för de kurser som du läser, inte för de du får tillgodoräkna dig.

Omställningsstudiestöd?
Du kan självklart ansöka om det nya omställningsstudiestödet. Det är till för dig som är mitt i arbetslivet och vill bredda din kompetens så att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden. Omställningsstudiestödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av din lön (upp till ett maxbelopp) dels av ett lån som du kan fylla på med om du vill. Alla våra YH-program och korta YH-kurser berättigar till att ansöka om Omställningsstudiestödet. Läs mer om omställningsstudiestödet här.

Lärare och föreläsare?
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningarnas ledningsgrupper.

LIA-praktik?
I de långa YH-programmen ingår cirka 30 procent praktik på branschföretag. Där får du omsätta dina kunskaper i verkligheten. Har du jobbat länge i branschen och uppfyller det du ska lära dig på dina praktikperioder kan du få tillgodoräkna dig praktiken och slipper genomföra den. Men det är en fantastisk möjlighet att få nya kontakter och bredda ditt branschnätverk. Majoriteten av våra studenter får jobberbjudanden på sina praktikperioder.

Tycker du att det verkar svårt och krångligt?
Skicka dina frågor och funderingar till yh-flex@elevera.org

Så här går det till att ansöka om en YH-Flexplats Distans

  1. Fyll i en kompetenskartläggning. Du hittar den här under. Hittar du inte din utbildning så finns det tyvärr inga YH-Flexplatser på den. Fyll i kartläggningen noga och klicka på klar/skicka in.
  2. Därefter, om du anses ha betydande kunskaper som motsvarar ungefär 50 procent av hela utbildningen, får du besked om du kan söka YH-Flexplats. Det gör du genom att klicka på knappen Ansök här, på utbildningens sida. tänk på att du måste kunna styrka uppgifterna i kompetenskartläggningen med relevanta intyg och betyg.
  3. Det kan också vara så att våra utbildningsledare kontaktar dig för validering, dvs genomgång, bedömning och vilka kurser du behöver komplettera med för att få en fullständig examen.
  4. Har du för få kurser som du kan tillgodoräkna så uppmanas du att lämna in en Sen anmälan om din utbildning fortfarande är öppen.

Kompetenskartläggning


 

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Skicka in din e-postadress så får du tips och råd samt även information när ansökan öppnar för utbildningarna
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här
Vi samarbetar med bland andra
AFRY / Akademiska Hus / Balder AB / Bygg vesta / Castellum / COOR / Einar Mattsson AB / Fasticon / Fastpartner / Gunnar Karlsén / Hedström & Taube / HSB / Hufvudstaden / Jernhusen / Mi Casa / Nabo / Newsec / Planima / Primär AB / Riba AB / Riksbyggen / Sefast AB / Spetsudden / Sustend AB / Sveriges Fastighetsförvaltning / Värmex / Vasakronan / Wallenstam / Willhem AB / WSP /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på John Ericsson Institutet, orgnr. 556701-9699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata